لوگو ویکی نظامی

سامانه موشکی چند منظوره ADATS

اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در email
Email

توسعه سیستم موشکی چند منظوره ADATS (سیستم ضد تانک دفاع هوایی) که قادر به درگیری با اهداف هوایی و زمینی است، توسط شرکت سوئیسی Oerlikon Contraves در سال 1984 به همراه مارتین ماریتا آمریکایی تکمیل شد.

این مجموعه برای مبارزه با هواپیماهای پرواز کننده در ارتفاع پست، هلیکوپترها، تجهیزات شناسایی بدون سرنشین و همچنین اهداف زرهی زمینی طراحی شده است. می توان از آن برای دفاع از اهداف متحرک و ثابت استفاده کرد.

در آوریل 1986 قراردادی برای تولید و تامین 36 سامانه موشکی چند منظوره ADATS و 800 موشک برای نیروهای مسلح کانادا (بین سال‌های 1988 تا 1989) منعقد شد. آمریکا، هلند، بلژیک، ترکیه و تعدادی از کشورهای دیگر نیز از خریداران بالقوه این مجموعه محسوب می شوند.

در سال 1987 به یکی از 4 سامانه پدافند هوایی تبدیل شد که در مسابقه ای که توسط فرماندهی پدافند هوایی نیروهای زمینی پیشرفته ایالات متحده برگزار شد، شرکت کرد و به عنوان برنده شناخته شد. این رقابت شامل ارزیابی دقت تشخیص و ردیابی اهدافی بود که یک سناریوی حمله معمولی را انجام می دادند. با این حال، تنها هشت سیستم ADATS به دلایل مالی برای خدمات ایالات متحده پذیرفته شد.


ساختار :

سامانه موشکی چند منظوره ADATS

سامانه موشکی ADATS بخشی از آن است:

  1. هشت موشک در تیوپ های حمل و نقل و پرتاب
  2. رادار شناسایی اهداف هوایی
  3. ماژول الکترواپتیک برای ردیابی اهداف و نشانه گیری موشک ها به سمت آنها
  4. کامپیوتر و سایر تجهیزات لازم

تعداد خدمه سه نفر است: فرمانده، اپراتور و مکانیک راننده. طراحی مدولار این مجموعه امکان نصب آن را بر روی خودرو های شنی دار یا چرخ دار در انواع مختلف می دهد.

موشک هایی ایم سامانه که پرتو لیزر هدایت می شوند مطابق با طرح آئرودینامیکی معمولی ساخته شده است، دارای موتور سوخت جامد با دو مرحله است. به دلیل حداکثر سرعت پروازی بالا (M = 3)، می تواند با اهداف متحرک قابل مشاهده در مدت زمان کوتاهی در بردهای نسبتاً طولانی درگیر شود. این موشک از یک کلاهک شدید الانفجار ترکش شونده استفاده می کند که قادر به نفوذ به زره تا ضخامت 900 میلی متر است.

این موشک ها از دو نوع فیوز استفاده می کنند ، اول فیوز مجاورتی در هنگام شلیک به اهداف هوایی و دومی برخورد مستقیم هنگام شلیک به اهداف زرهی زمینی استفاده می شود. مدت زمان شارژ مجدد تمامی موشک ها بدون استفاده از وسایل ویژه توسط دو نفر از اعضای یگان رزمی کمتر از 10 دقیقه است.


سامانه موشکی چند منظوره ADATS

رادار پالس داپلر نسخه بهبود یافته رادار LPD-20 است که توسط شعبه ایتالیایی Oerlikon Contraves توسعه یافته است. این سامانه می تواند در هنگام محل توسط کشنده و یا در حرکت خود عمل کند و هواپیماها و هلیکوپترها را در بردهای حداکثر 24 کیلومتری، پرواز در ارتفاعات تا 6 کیلومتری رهگیری کند. بسته به زمین، می تواند اهداف زرهی زمینی را در بردهای تا 6 کیلومتر رهگیری کند. فرستنده رادار، که در محدوده طول موج 5.2 تا 10.9 گیگاهرتز کار می کند، بر روی یک پایه متحرک ساخته شده است و دارای تنظیم فرکانس سریع است. این پردازنده تا شش هدف را به طور همزمان ردیابی می کند. این رادار با سیستم شناسایی “your – someone else’s” ترکیب شده است و نمای گرد مختصات هدف (سمت و برد) و سایر مشخصات آن را به صفحه نمایش می دهد. در اوایل دهه 80 در ایالات متحده در سایت آزمایش آبردین آزمایشات ارزیابی ایستگاه برای شناسایی هلیکوپترها در برد 5-18 کیلومتر در زاویه الگوی جهت آنتن از 0 تا 1 درجه انجام شد. گزارش شده است که بالگرد UH-1H Iroquois در حال پرواز در ارتفاع پایین توسط رادار در برد 11-16 کیلومتری با احتمال 0.9 شناسایی شده است. هر دو نوع دستگاه ردیاب میدان دید وسیع و باریکی دارند (تلویزیون – 4 درجه و 0.9 درجه، تصویربرداری حرارتی – 9 درجه و 3.2 درجه) و می توانند برای ردیابی اهداف هوایی و زمینی استفاده شوند. دستگاه تلویزیون با وضوح بالا در نور روز و در شرایط آب و هوایی مطلوب استفاده می شود و دستگاه تصویربرداری حرارتی (محدوده طول موج 8-12 میکرون) که بر اساس سیستم دید در شب هلیکوپتر AH-64A “Apache” ساخته شده است، – زمانی که ردیابی اهداف هوایی نه تنها در تاریکی بلکه در شرایط سخت آب و هوایی.

ماژول ردیابی نوری الکترونی بر روی یک برج دوار بین دو مجموعه موشک نصب شده است. دارای یک پلت فرم ژیرو تثبیت شده است که بر روی آن یک دستگاه تصویربرداری حرارتی، یک دوربین تلویزیونی، یک سیستم هدایت لیزری برای موشک ها (در یک پرتو رمزگذاری شده)، یک فاصله یاب لیزری بر روی کریستالی از یک نارنجک نیتریوم-آلومینیوم با مخلوطی از نئودیمیم، گونیومترهای مادون قرمز طراحی شده است. برای تعیین مختصات موشک در حالی که موتور در حال کار است. این ماژول به شما امکان می دهد هدف را در زاویه -1 درجه تا +90 درجه در هر سمت همراهی کنید.

دستگاه‌های ردیاب مادون قرمز و تلویزیونی (غیرفعال) به دلیل داشتن جرم کم، اندازه کوچک، ایمنی بالای نویز در برابر تجهیزات جنگ الکترونیک دشمن و ویژگی‌های خوب در صورت همراهی با اهداف زمینی و هوایی کم‌پرواز، انتخاب شدند. احتمال اصابت به سامانه توسط موشک های ضد رادار بسیار پایین است. هر دو نوع دستگاه ردیاب میدان دید وسیع و باریکی دارند (تلویزیون – 4 درجه و 0.9 درجه، حرارتی – 9 درجه و 3.2 درجه) و می توانند برای ردیابی اهداف هوایی و زمینی استفاده شوند. این دستگاه تلویزیونی که وضوح بالایی دارد، در نور روز در شرایط آب و هوایی مساعد و مادون قرمز حرارتی (محدوده طول موج 8-12 میکرون) استفاده می شود که توسط شرکت آمریکایی “مارتین ماریتا” بر اساس سیستم دید در شب هلیکوپتر جنگی AH-64A “Apache” ساخته شده است.


ویدئویی از سامانه ADATS

سامانه الکترواپتیک مورد استفاده در مجموعه ADATS وضوح بالاتری نسبت به مادون قرمز دارد و معمولاً به عنوان دستگاه اصلی ردیابی هدف زمینی استفاده می شود. کانال های نوری آن با یک فاصله یاب لیزری ترکیب شده اند. همچنین می توان از دستگاه های ردیاب غیرفعال برای شناسایی اهداف هوایی و زمینی در مواقعی که برای افزایش مخفی کاری کاربرد رزمی مجموعه یا در شرایط مقاومت رادیویی قوی دشمن ضروری است، استفاده کرد.

مجموعه ADATS در شاسی M113M2 توسط هواپیمای C-130 Hercules در هوا حمل می شود. در طی آزمایشات متعدد، که در شرایط آب و هوایی مختلف (از -40 درجه سانتیگراد تا +70 درجه سانتیگراد) انجام شد، سیستم ADATS عملکرد پایداری را نشان داد.

مجموعه ADATS را می توان با سایر شاسی های زرهی یا سیستم های دفاع هوایی ثابت ادغام کرد. یکی از آخرین نمونه های این چنینی، ادغام مجموعه ADATS با شاسی MO WAG Piranha (آرایش چرخ 10×10) در سال 1995 است. این نسخه از مجتمع برای دفاع هوایی از فرودگاه ها، نیروگاه ها و سایر اشیاء مهم طراحی شده است. برنامه ریزی شده است که از مجموعه ADATS در نوع مبتنی بر دریا به عنوان یک سیستم دفاع هوایی مستقل و همچنین ادغام با سایر انواع سلاح های ضد هوایی استفاده شود.

مجتمع ADATS را می توان در یک ساختار شبکه متشکل از شش سامانه با استفاده از سیستم C3 (فرماندهی، کنترل و ارتباطات) ترکیب کرد. یک آتشبار تاکتیکی واحد تشکیل می شود که در آن ارتباط با استفاده از یکی از 2000 فرکانس بسته انجام می شود. این آتشبار تاکتیکی به سامانه های ADATS اجازه می دهد تا با دیگر رادارها و سیستم های تسلیحاتی و همچنین با آتشبار های تاکتیکی مشابه ارتباط برقرار کنند. یکی از شش سامانه ADATS به عنوان سامانه اصلی در نظر گرفته می شود و فرمانده آن اطلاعات کاملی از مختصات مکان هر سامانه و همچنین وضعیت تاکتیکی فعلی دریافت می کند. علاوه بر این، آتشبار تاکتیکی شامل یک یا چند رادار پیش اخطار است که اطلاعات راداری را در اختیار تمامی سامانه ها قرار می دهد. فرمانده آتشبار تاکتیکی کار رزمی سامانه ها را هدایت می کند، دستورات رزمی را برای مدیریت سلاح به آنها می دهد و از طریق کانال های ارتباطی مناسب، هدف را به هر سامانه اختصاص می دهد.

همچنین تصویر فوتوشاپی از این سامانه تحت عنوان “پدافند هوایی حزب الله” توسط خبرگزاری های مطرحی هم منتشر شده از جمله پرس تی وی منتشر شده که از اساس نادرست و تا کنون این سامانه در کاربری این نیروی مقاومت دیده نشده است.

مقالات بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *