لوگو ویکی نظامی

آشنایی با طرح های استتار در ارتش آمریکا

اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در email
Email

1. طرح استتار کویری three color desert

این مدل طرح استتار در سال 1990 توسط وزارت دفاع امریکا معرفی گردید و با توجه به درگیری های امریکا در جنگ اول خلیج فارس نیروهای امریکایی نیازمند به طرح استتار بیابانی بودند تا بتوان در بیابان و همچنین ارتفاعات از آن استفاده کرد فلذا این نوع طرح استتار را طراحی کردند.

باتوجه به کاربرد مناسب این نوع طرح استتار در بیابان ومناطق مختلف غرب آسیا که عاری از پوشش گیاهی بودند سالها به عنوان لباس رسمی نیروهای امریکایی مورد استفاده قرار گرفت بدین صورت که میان سالهای 1991 الی 2008 در نیروهای زمینی ارتش امریکا, 1993 الی 2005 تفنگداران دریایی امریکا, 1992 الی 2011 نیروی هوایی امریکا و از 1993 تا کنون در بین نیروهای ویژه سیلز و دلتا فورس امریکا کماکان استفاده می شود.

نمایی از طرح استتار طرح استتار کویری three color desert

2. طرح استتار لجنی Woodland M81

این طرح استتار در سال 1981 توسط وزارت دفاع امریکا معرفی و پس از آن نام این طرح استتار به نام Woodland معرفی شد در این نوع طرح استتار میتوان رنگ هایی شامل (مشکی.قهوای.شنی و سبز) مشاهده کرد.

این طرح استتار را میتوان در مناطق پوشش جنگلی و یا پوشش جنگلی با ارتفاعات بالا استفاده کرد و بسیار کابردی می باشد با توجه به کاربرد عالی این طرح در این مناطق این طرح استتار را میتوان به جرات به عنوان محبوب ترین طرح استتار نظامی در دنیا معرفی کرد چنان که بیش از 70 کشور در سراسر جهان از این طرح استفاده کرده اند.

تصویری از نمونه این طرح استتار

این طرح استتار با توجه به کاربردی بودن آن و در دسترس بودن مقاومت حزب الله لبنان سالهای زیادی به عنوان لباس رسمی نیروی های حزب الله لبنان مورد استفاده قرار میگرفت.

این طرح استتار سالها توسط سپاه پاسدارن جمهوری اسلامیرتش و سازمان بسیج مورد استفاده قرار میگرفت که بعد ها این طرح با طرح دیجیتالی سبز و دیجیتالی خاکی جایگزین شد.

نمایی از لباس BDU (battle dress uniform) با طرح استتار Woodland
تصویری از رزمنده حزب الله لبنان با لباس طرح استتار woodland و سلاح M16A3 مسلح به نارنجک انداز تفنگی M203

3. طرح استتار دیجیتالی خاکی desert marpat (desert digital)

این طرح استتار در سال 2002 توسط وزارت دفاع امریکا جهت استفاده نیروهای تفنگداران دریایی United States Marine Corps این کشور عرضه شد.که دو طرح خاکی و جنگلی این طرح با نام استعار MARPAT که مخفف Marine pattern بود عرضه شد.

این طرح که با پس زمینه رنگ خاکی و ترکیبی از رنگ های کرمی و قهوه ای در میان آن است مختص استتار در مناطق بیابانی و عاری از پوشش گیاهی است و تفنگداران دریایی امریکا از آن در ماموریت های خود در غرب آسیا استفاده میکنند.

تصویری از طرح استتار Desert Marpat
تصویری از طرح استتار Desert Marpat

طرح کوچک شده و پیکسلی یا دیجیتالی آن در روز و خصوصا در شب در مکان هایی خاکی با پس زمینه رنگ خاک بسیار استتار خوبی ارائه میدهد.

این طرح در دهه 90 در کشور عزیزمان به علت مناطق غالب کوهستانی و بیابانی آن در بین نیروهای مسلح محبوب شد و هم اکنون جزء لباس های رسمی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب است.

در طرح این لباس رسمی نیروهای تفنگدران دریایی امریکت لگو رسمی آنها حک شده است
در لباس نیروهای تفنگدرا دریایی آمریکا با این طرح,آرم رسمی این نیروها بر روی لباس حک و گلدوزی شده است.عبارت usmc مخفف United States Marine Corps می باشد.
تصویری از لباس با طرح استتار desert marpat
تصویری از لباس با طرح استتار desert marpat

4. طرح استتار دیجیتالی سبز (Woodland Marpat)

این طرح استتار در سال 2002 توسط وزارت دفاع امریکا جهت استفاده نیروهای تفنگداران دریایی این کشور عرضه شد.و همانند طرح خاکی آن با نام MARPAT که مخفف Marine pattern بود عرضه شد.

طرح کوچک شده و پیکسلی یا دیجیتالی سبز آن در مناطق جنگلی و پوشیده با گیاهان انبوه استتار خوبی را ارائه میدهد.و نیروهای امریکا در مناطق آسیا شرقی مانند ویتنام از آن استفاده میکنند.

طرح استتار دیجیتالی سبز (Woodland Marpat)

لباس دیجیتالی سبز نیروهای سازمان بسیج مستضعفین نیز با الگوبرداری از این طرح تولید شد اما با طرح اصلی آن تفاوت های عمده ای دارد.

این لباس هم توسط نیروهای حزب الله لبنان مورد استفاده قرار میگیرد و هم اکنون جزء لباس های رسمی این نیرو می باشد.

تصویری از لباس با طرح استتار Woodland Marpat
تصویری از لباس با طرح استتار Woodland Marpat

در تصاویر بالا میتوان هر دو طرح را مشاهده کرد تفاوت طرح دیجیتالی سبز آمریکایی و دیجیتالی سبز مورد استفاده سازمان بسیج مستضعفین

5. طرح استتار Universal Camouflage Pattern (UCP)

ابتدا باید به یک اسم اشتباه اشاره کنیم که اشتباها به این طرح استتار ACU گفته میشود در حالی که ACU مخفف کلمه army combat uniform است که نام نوع الگو طراحی و دوخت این لباس ها در ارتش امریکا گفته میشود و طرح این لباس در ارتش امریکا شامل لباس هایی با جیب کج روی سینه همچنین پچ های چسبی روی بازو و همچنین شلوار دارای محل قرارگیری پد فومی زانو و جیب های کوچک بر روی ساق پا می باشد.(عکس در تصاویر)

این طرح در سال 2003 توسط وزارت دفاع امریکا طراحی و در سال 2004 برای لباس رسمی نیروی زمینی ارتش امریکا سفارش داده شد.

تصویری از طرح استتار Universal Camouflage Pattern (UCP)
تصویری از طرح استتار Universal Camouflage Pattern (UCP)

الگو این استتار هم همانند استتار دیجیتالی خاکی و دیجیتالی سبز تفنگدران دریایی امریکا , پیکسلی و یا دیجیتالی می باشد و در این طرح از رنگ های سفید,طوسی کم رنگ و طوسی تیره استفاده شده است.

کاربرد این استتار فقط در نقاط سنگی کوهستانی و جاده های سنگی و نقاط برفی  دارای کاربرد است در حالی که ارتش امریکا در عراق و نقاط دشتی افغانستان نیز از آن استفاده کرد و به دلیل نداشتن استتار مناسب و در چشم بودن زیاد آن در نقاط بیابانی و دشت های آسیا غربی مورد انتقاد های زیادی قرار گرفت تا اینکه در سال 2019 رسما این طرح از ارتش امریکا کنار گذاشته شد هر چند هنوز هم این طرح در جلیقه ها و تجهیزات جانبی نیروهای امریکایی قابل مشاهده است.

تصویری از توضیحات لباس های استاندارد ACU ارتش امریکا با طرح استتار UC
تصویری از توضیحات لباس های استاندارد ACU ارتش امریکا با طرح استتار UCP
این طرح استتار توسط نیروهای امریکا مورد تمسخر قرار میگرفت و کاربرد آن را فقط برای استتار روی مبل خانه مادبزرگ ها می دیدند ;) طنز
این طرح استتار توسط نیروهای ارتش امریکا مورد تمسخر قرار میگرفت و کاربرد آن را فقط برای استتار روی مبل خانه مادربزرگ ها می دیدند 😉 طنز
نیروهای ارتش آمریکا با طرح استتار ucp در عراق
نیروهای ارتش آمریکا با طرح استتار ucp در عراق

6. طرح استتار UCP DELTA

این طرح استتار با هدف تغییر و اصلاح کردن تاثیر استتار طرح ucp در مناطق غرب آسیا تولید شد هرچند با این که این طرح از لحاظ استتار در مناطق دشت و بیابانی و مناطق غرب اسیا بهتر بود ولی  بسیار کم مورد استفاده قرار گرفت و تعدادی محدودی تحویل یگان های نیرو زمینی ارتش آمریکا شد. و تقریبا ناشناخته باقی ماند.

در این طرح از رنگ های سفید,طوسی تیره,آبی و قهوه ای استفاده شده است.

تصویری از طرح استتار UCP DELTA
تصویری از طرح استتار UCP DELTA

7. طرح استتار Six Color Desert

این طرح استتار در سال 1976 میلادی توسط وزارت دفاع آمریکا به دلیل نیاز سربازان برای استتار در محیط های خشک و بیابانی آمریکا و همچنین استفاده در مناطق خشک و بیابانی غرب آسیا طراحی شد و در جنگ اول خلیج فارس لباس رسمی نیروهای زمینی ارتش امریکا محسوب میشد.

در بین نظامیان کشورمان این طرح مشهور به بلدرچینی شد و گاها این نام را برای این طرح استتار استفاده میکنند.

تصویری از طرح استتار Six Color Desert
تصویری از طرح استتار Six Color Desert

این طرح در میان سالهای 1981 تا 1992 لباس رسمی نیروی زمینی ارتش امریکا محسوب میشد و سایر قوای ارتش امریکا مانند تفنگدران دریایی امریکا ,نیرو هوایی و دریایی از آن در ماموریت های خود در غرب آسیا و نقاط بیابانی امریکا از آن استفاده میکردند.

این طرح همچنین توسط ارتش عراق پس از سرنگونی صدام مورد استفاده قرار گرفت.

تفنگدران دریایی و نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دهه  80 شمسی از این طرح استفاده می کردند

تصویری از لباس BDU با طرح استتار Six Color Desert
تصویری از لباس BDU با طرح استتار Six Color Desert

8. طرح استتار شبانه صحرایی (DNC) Desert Night Camouflage

این طرح استتار در جنگ اول خلیج فارس توسط وزارت دفاع آمریکا طراحی شد و دلیل رنگ سبز آن, مخفی ماندن از دید نسل قدیمی دید در شب هایی بود که در اختیار ارتش صدام قرار داشت و با توجه به کاربرد آن در بیابان و نقاطی با پس زمینه یکسان و هم رنگ ,کاربرد این استتار مخصوص بیابان معرفی شد و نام Desert night camouflage استتار شبانه بیابان نامیده شد.

تصویری از طرح استتار Desert Night
تصویری از طرح استتار Desert Night

سربازان ارتش آمریکا از آن در جنگ اول و  دوم خلیج فارس در نقاط بیابانی  با توجه به کاربرد آن در مخفی ماندن نسبی از دوربین های دید در شب ارتش صدام که غالبا نسل های قدیمی دوربین های دید در شب روسی بودند استفاده میکردند .

با پیشرفته شدن دوربین های دید در شب و اضافه شدن دوربین های ترمال به تجهیزات دید در شب این لباسها توسط ارتش امریکا کنار گذاشته شد اما کماکان نیروهای ویژه امریکا از این طرح بصورت محدود استفاده میکنند.

یکی از نیروهای ویژه آمریکا در جنگ دوم خلیج فارس با لباس استتار desert night
یکی از نیروهای ویژه ارتش آمریکا در جنگ دوم خلیج فارس با لباس استتار Desert Night Camouflage

9. طرح استتار ABU (Airman Battle Uniform)

این طرح استتار در سال 2003 توسط وزارت دفاع ارتش آمریکا طراحی شد اساس ای طرح استتار بر طرح استتار تایگر بود (طرح استتار بعدی را مطالعه فرمایید)فقط با این تفاوت که طرح از رنگ های سفید ابی کم رنگ و همچنین آبی پر رنگ استفاده میکند.

این طرح از سال 2011 به عنوان طرح رسمی نیرو هوایی آمریکا و همچنین نیروهای شرکت های خصوصی هوایی زیر نظر ارتش امریکا تعیین شد و فقط از همین یک طرح استفاده می کردند تا سال 2018 که این طرح به صورت غیر گسترده در حال جایگزینی با طرح OCP می باشد, ولی کماکان مورد استفاده قرار می گیرد.

تصویری از استتار ABU (Airman Battle Uniform)
تصویری از استتار ABU (Airman Battle Uniform)

این طرح به علت شباهت رنگ کلی با طرح UCP هر از گاهی اشتباه گرفته میشود که تفاوت عمده این طرح با طرح ACU این است که لباس های این طرح همه به استاندارد لباس های 4 جیب تولید شده و به اصطلاح رسمی نمونه طراحی  و دوخت لباس BDU (battle dress uniform) می باشند.

از لحاظ تفاوت های عمده این طرح با طرح UCP می توان به پیکسلی نبودن کامل این طرح اشاره کرد و طرح های کشیده شده آن بر اساس طرح tiger stripe pattern می باشد.

تصویری از لباس BDU با طرح استتار ABU نیرو هوایی ارتش امریکا
تصویری از لباس BDU با طرح استتار ABU نیرو هوایی ارتش امریکا

10. طرح استتار  ببر ویتنام VIETNAM TIGER STRIPE :

این طرح استتار در سال 1962 طراحی شد و مورد استفاده نیروهای ویتنام جنوبی هم پیمان آمریکا و نیروهای ارتش امریکا قرار گرفت.

طرح این استتار برای استتار در مناطق متراکم جنگل های ویتنام طراحی شده بود تا نیروها در درگیری های نزدیک در جنگل های ویتنام بتوانند از آن استفاده کنند و از استتار خوبی بهرمند شوند.

تصویری از استتار VIETNAM US TIGER STRIPE
تصویری از استتار VIETNAM US TIGER STRIPE

نیروهای ویژه ارتش امریکا به دلیل کارایی بالا این طرح, از آن بسیار استفاده می کردند و علی رغم استفاده بیشتر ارتش امریکا از طرح سبز ساده, نیروهای ویژه ترجیح میدادند از این طرح جهت استفاده در ماموریت های خود استفاده کنند.

با اتمام جنگ ویتنام ارتش امریکا این طرح را به صورت رسمی کنار گذاشت هر چند طبق گفته ارتش امریکا هرگز این طرح به عنوان یک طرح رسمی فراگیر در بین نیرو های امریکایی مورد استفاده قرار نگرفت و نیروهای ویژه بصورت دلخواه از این طرح استفاده میکردند و در دوران جنگ ویتنام لباس رسمی نیروهای امریکا رنگ سبز ساده بود.

در سال 2003 این طرح پیش زمینه ای شد تا با تغییر الگو رنگ آن ,طرح ABU نیرو هوایی ارتش امریکا طراحی شود.

تصویری از لباس طرح دو جیب ارتش آمریکا با طرح TIGER STRIPE
تصویری از لباس طرح دو جیب ارتش آمریکا با طرح TIGER STRIPE

11. طرح استتار ببر صحرا Desert tiger

این طرح استتار به صورت تقریبی در میان سالهای 2000 تا 2002 توسط ارتش امریکا  طراحی شد و برای مناطق کوهستانی و بیابانی  افغانستان مورد استفاده قرار گرفت.

این طرح توسط نیروهای سیا در افغانستان و مربیان نظامی و نیروهای ویژه ارتش امریکا مورد استفاده قرار میگرفت و بعدها مورد استفاده نیروهای ویژه ارتش افغانستان  قرار گرفت.

تصویری از طرح استتار Desert tiger stripe
تصویری از طرح استتار Desert tiger stripe
نیروهای عملیات ویژه سیا واحد GRS (Global Response Staff) در افغانستان با لباس های طرح desert tiger
نیروهای عملیات ویژه سیا واحد GRS (Global Response Staff) در افغانستان با لباس های طرح desert tiger
تصویری از لباس BDU با طرح استتار DESERT TIGER
تصویری از لباس BDU با طرح استتار DESERT TIGER

12. طرح استتار  مولتی کم MULTICAM:

این طرح استتار در سال 2002 توسط شرکت Crye Precision طراحی شد و در نمایشگاه های نظامی در آمریکا مورد آزمایش قرار گرفت و طبق گفته شرکت سازنده این استتار برای مناطق سرزمینی مختلف و فصول مختلف و همچنین شرایط نوری متفاوت ساخته شده است.

این استتار دارای 7 رنگ در طرح خود می باشد و به دلیل تنوع رنگ و چینش رنگ خاص خود به استتار چند زمینی معروف شده است.

نکته جالب آن است که در تصمیمی که در سال 2004 ارتش امریکا جهت جایگزین نمودن طرح Woodland M81 و  three color desert گرفته شد طرح multicam از طرح ucp شکست خورد و طرح ucp جهت استفاده در لباس های ارتش امریکا معرفی گردید. که این انتخاب جنجال های زیادی به همراه داشت و این عملکرد ارتش امریکا به گفته بسیاری از متخصصین این امر, اشتباهی بزرگ بود و تحت نفوذ مافیا طراحی لباس و طرح استتار این اتقاق رخ داد.(با توجه به نارضایتی نیروها از طرح استتار UCP)

تصویری از طرح استتار MultiCam
تصویری از طرح استتار MultiCam

طرح استتار multicam با وجود کنار گذاشته شدن در میان سالهای 2004 تا 2010 جز طرح های آینده ارتش امریکا محسوب میشد و طبق برنامه Future Force Warrior قرار شد تا در صورت کنار گذاشته شدن طرح ucp این طرح جایگزین شود تا اینکه در سال 2010 به صورت آرام آرام به عنوان طرح رسمی نیروی زمینی ارتش امریکا انتخاب شد.

این طرح با توجه زیبایی و کاربردی بودن آن به سرعت به محبوبیت بالایی دست یافت و باشگاه های تیراندازی و افراد غیرنظامی در آمریکا نسخه های زیادی از آن را استفاده می کردند و بعد از آن هم در ارتش های زیادی در جهان استفاده شد.

با توجه به استفاده41 کشور به صورت رسمی از این طرح استتار میتوان این استتار را به عنوان یکی از محبوب ترین طرح های استتار مدرن معرفی کرد.

یک مانکن در نمایشگاه دستاورد های نظامی در امریکا در سال 2004 نمونه اولیه از لباس های combat shirt و جلیقه ای با طرح استتار MultiCam را به نمایش گذاشته است
یک مانکن در نمایشگاه دستاورد های نظامی در امریکا در سال 2004 نمونه اولیه از لباس های combat shirt و جلیقه ای با طرح استتار MultiCam را به نمایش گذاشته است

به امید خدا

در مطلبی به صورت جداگانه کاربرد این طرح استتار را برسی خواهیم کرد

ارتش انگلیس یک طرح استتار با الگو گیری از این طرح برای تفنگداران دریایی خود طراحی کرد ,که نام این طرح MTP می باشد. (در مطلب معرفی  استتار های ارتش انگلیس در مورد آن توضیح خواهیم داد)

طرح استتار MTP تفاوت های ظاهری زیادی با طرح استتار MULTICAM دارد در عکس پیوست شده میتوان مقایسه آن را دید.

طرح هایی با تغییر رنگ این طرح طراحی شد که به معرفی آنها به صورت کوتاه می پردازیم.

تفاوت طرح استتار multicam با طرح انگلیسی MTP
تفاوت طرح استتار multicam با طرح انگلیسی MTP

13. MultiCam Arid یا (مولتی کم خشک)

این طرح استتار (مولتی کم آرید) با تغییر رنگ و تغییرات جزئی در الگو استتار تبدیل به استتاری مناسب جهت مکان هایی با اب هوا خشک و صخره ای و بیابانی شده است.

این طرح توسط نیروهای ویژه ارتش امریکا و ارتش اسپانیا مورد استفاده قرار میگیرد.

تصویری از طرح استتار MultiCam Arid
تصویری از طرح استتار MultiCam Arid
تصویری از لباس نظامی با طرح MultiCam Arid
تصویری از لباس نظامی با طرح MultiCam Arid

14. MultiCam Tropic یا (مولتی کم استوایی)

این طرح استتار (مولتی کم تروپیک) با تغییر رنگ و الگو گیری از طرح پترن مولتی کم ساخته شده است و با رنگ جنگلی خود استتار در محیط های سبز جنگلی را بسیار آسان میکند.

تصویری از استتار MultiCam Tropic
تصویری از استتار MultiCam Tropic یا (مولتی کم استوایی)
تصویری از لباس با طرح استتار مولتی کم استوایی

15. MultiCam Alpine یا (مولتی کم آلپی)

این طرح استتار (مولتی کم آلپاین) که اشاره به کوه های آلپ هم دارد ، برای استتار در محیط های برفی با پوشش درختان کاج طراحی شده است و در لباس زمستانی برفی  نیروهای ویژه ارتش امریکا میتوان آن را مشاهده کرد.

تصویری از طرح استتار MultiCam Alpine
تصویری از طرح استتار MultiCam Alpine
تصویری از یک لباس گرم زمستانی با طرح استتار MultiCam Alpine
تصویری از یک لباس گرم زمستانی با طرح استتار MultiCam Alpine

16. طرح استتار عملیاتی  Operational Camouflage Pattern (OCP):

این طرح استتار در ابتدا به عنوان طرح استتار Scorpion W2 در سال 2015 معرفی شد و بعد ها به استتارOCP معروف شد و جهت جایگزینی با طرح استتار UCP در برخی از یگان ها معرفی شد و سپس در سال 2019 به تصمیم ارتش امریکا در حال جایگزینی با طرح استتار MULTICAM می باشد.

این طرح بر اساس با تغییر در الگو های طرح MULTICAM  طراحی شد و تفاوت آن با طرح MULTICAM  می توان به پر رنگ تر شدن رنگ ها و همچنین محو نبودن لکه های آن اشاره کرد و به صورت نقطه نقطه های کاملا تفکیک شده نسبت به هم طراحی شد. (تفاوت در عکس پیوست شده میتوان مشاهده کرد)

تصویری از طرح استتار OCP
تصویری از طرح استتار OCP
تفاوت دو طرح استتار OCP و مولتی کم
تفاوت دو طرح استتار OCP و مولتی کم

سپاس از همراهی شما

مقالات بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *